De specifieke taken voor het winterklaar maken variëren per boot, bijvoorbeeld of je een diesel, benzine of elektrische aandrijving hebt. Het is echter in alle gevallen belangrijk om je boot goed voor te bereiden op de winter en deze winterklaar te maken. Als je de boot bij Nova in de winterstalling brengt zorgen wij dat je boot optimaal voorbereid wordt op de winter. Ligt je boot op de ligplaats of elders in de winterstalling, dan lees je in dit artikel hoe je de boot daar zo goed mogelijk op kunt voorbereiden.
Voor de winteropslag van accu’s kun je de volgende checklist aanhouden.
Boot in de winter buiten stallen
Als je boot tijdens de winter buiten ligt is het raadzaam regelmatig een kijkje te nemen bij je boot. Vaak zien we dat er schade ontstaat omdat er langere tijd niemand bij de boot komt kijken gedurende de winter. Controleer daarom of de afdekzeilen/kappen nog stevig vastzitten, je boot goed vast ligt en je boot goed beschermd is tegen schade door bijvoorbeeld de steiger bij harde wind. Let binnen in de boot ook goed op plekken in de boot waar water kan achterblijven en waar vocht en kou schade kunnen veroorzaken bij bevriezing.
Hoe maak ik verschillende onderdelen op mijn boot winterklaar?
Ongeacht of je sloep in het water blijft liggen of niet, is het belangrijk om de onderstaande checklist af te lopen aan het begin van de winter. Zo weet je zeker dat je boot geen risico’s loopt bij het koude weer.
1. De dieselmotor winterklaar
2. Elektra aan boord
3. Watersystemen aan boord
4. Elektrische sloep winterklaar maken
Winterklaar maken van de dieselmotor:
Om de betrouwbaarheid van de dieselmotor te garanderen is het jaarlijks uitvoeren van standaard onderhoud als olieverversing en het controleren en vernieuwen van filters en impeller belangrijk. Dit kan in de werkplaats van Nova Watersport of u kunt dit zelf doen. Echter is in de winterperiode is extra aandacht vereist om de motor vorst bestendig te maken. Het negeren van deze winter voorzorgsmaatregelen kan aanzienlijke schade aan de motor veroorzaken door bevriezing van bijvoorbeeld het koelsysteem van de motor.
Bepaal eerst of je motor een open of gesloten koelwatersysteem heeft. In een gesloten systeem is het koelsysteem gevuld met koelvloeistof, wat relatief weinig risico met zich meebrengt. Bij een open koelsysteem daarentegen wordt water van buitenaf gebruikt om de motor te koelen, wat vereist dat de motor grondig winterklaar wordt gemaakt. Het is van groot belang dat er geen water in het systeem achterblijft. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
- Sluit de afsluiter van de waterinlaat.
- Draai de wierfilter open.
- Laat de motor draaien terwijl je geleidelijk antivries in de wierfilter giet.
- Schakel de motor uit zodra er antivries uit de uitlaat van het koelwatersysteem komt (vang dit op met een emmer, aangezien antivries schadelijk is voor het milieu of gebruik drinkwater antivries).
- Sluit de afsluiters en draai de afsluiter van de inlaat een keer open en dicht om ervoor te zorgen dat antivries in de kogel/afsluiter komt.
- Zorg ervoor dat je deze winterklaar maak stappen uitvoert om optimale prestaties van je motor te behouden en schade door bevriezing te voorkomen.
Zorgvuldig onderhoud van de elektrische systemen
Het is in de winter van belang om de elektrische installaties aan boord van je boot goed te onderhouden om opstartproblemen na de winter te voorkomen.
Elektrisch systeem met loodaccu’s:
- Houd de accu’s volgeladen om bevriezing van elektrolyt (water) te voorkomen.
- Gebruik indien mogelijk een acculader. Indien demonteerbaar, bewaar de accu’s op een droge, vorstvrije plek en laad ze regelmatig op.
- Controleer de accu’s op het niveau van gedestilleerd water en vul indien nodig bij.
- Verwijder elektrische apparatuur van boord en sla deze thuis op, bij voorkeur op een droge en warme locatie.
Bescherm je watersystemen aan boord
Gebruik voor het beschermen van je watersystemen een niet-giftige antivries. Vermijd de schadelijke variant die vaak bij auto’s wordt gebruikt. Voor de motor en voor de drinkwatersystemen kan er een milieuvriendelijke drinkwater antivries gebruikt worden.
Voor een grondige winterbehandeling van je toilet en drinkwatervoorziening is enkel droogpompen niet voldoende. Voorkom achtergebleven water in bochten en richels door de waterinlaatslang los te koppelen (vergeet niet de afsluiter te sluiten) en deze in een antivriesreservoir te hangen. Pomp de antivries door het toilet en sluit daarna de afsluiter naar buiten.
Voorkom bevriezing en leeg de watertank helemaal door de kraan open te zetten en de tank leeg te laten lopen. Als de tank leeg is laat dan het drinkwater antivries in de tank lopen en zet de kraan open tot de antivries uit de kraan komt. Het hele systeem is nu beschermd. Spoel het systeem in het voorjaar bij voorkeur 2 keer volledig door met vers water.
Tap een eventuele boiler volledig af, waarbij je bij een elektrische boiler eerst de stroom uitschakelt. Vul alle afsluiters aan boord met antivries en giet antivries in het aanvoerpunt/slang. Open en sluit de afsluiters eenmaal om ervoor te zorgen dat antivries in de kogel blijft staan.
Wanneer je boot op de kant staat, laat dan het water uit de afsluiters lopen. Sluit de afsluiters voeg wat antivries toe en zet de afsluiters weer open. Dit zorgt er voor dat er geen water tussen de kogelkraan van de afsluiter blijft staan en deze kapot kan vriezen.
Elektrische sloep winterklaar maken
Een elektrische sloep is in principe goed bestand tegen de winter. Echter zijn er wel een aantal aandachtspunten waar je op moet letten voor de motor en accu’s.
- Heeft de sloep een lucht- of vloeistof gekoelde elektromotor?
- Heeft de sloep lood- of lithium accu’s?
Indien de elektrische sloep een luchtgekoelde motor heeft zoals de Waterworld of Vetus E-line air behoeven deze motoren geen aparte handeling om winterklaar te maken. Indien er een vloeistofgekoelde motor in de boot zit is het van belang om na te gaan of dit een gesloten of open koelsysteem is. Bij een gesloten koelsysteem is dit gevuld met vorstbestendige koelvloeistof en is dit veilig voor de winter, echter een open koelsysteem dient winterklaar gemaakt te worden zoals de dieselmotor bij onderdeel 1 van dit artikel.
Bij het winterklaar maken van de elektrische sloep met lithium accu’s zoals de Waterworld 6500 is het belangrijk om het laadniveau van de accu op peil te houden.
Controleer via het display hoeveel stroom er in de accu zit en laad indien nodig de accu op tot het juiste niveau. Sluit hiervoor de accu aan op de walstroom. Laad de lithium accu altijd op bij een omgevingstemperatuur van minimaal 5 graden en voorkom schade door langere tijd diepe ontlading.
- De optimale laadtoestand voor een lange (winter) opslag tot maximaal 12 maanden is 50%.
- Als de stallingsperiode langer is dan 1 jaar moet de accu jaarlijks worden opgeladen tot 100%.
Inspecteer alle stroomverbindingen op schade (kabels en poolconnectoren). Maak ze los, reinig eventuele corrosie voorzichtig met een staalborstel. Leg de verbindingen weer op de juiste manier aan.
Professionele winterstalling
Het is uiteraard ook mogelijk om je boot professioneel te stallen in de winter. Dan wordt al het werk uithanden genomen en heb je er zelf geen omkijken naar. Het stallingsbedrijf zorgt er dan voor dat de boot volledig winterklaar wordt gemaakt, zodat je bij aanvang van het vaarseizoen zo weg kunt varen!